Arbeidsgiveransvar

Arbeidsgiveransvar

Ved bruk av avløserlaget er det vi som er arbeidsgiver. Bonden er arbeidsleder, og er ansvarlig for den daglige omgang med avløser, samt sikkerhet på gården.

Vi ordner med skattetrekk og arbeidsgiveravgift, og passer på at dette blir innbetalt til riktig tid. Vi sørger for at avløser er forsikret, både ulykke og ansvar. Hvis avløser har avtalt med deg at han skal jobbe, f. eks neste uke, og blir syk, er det vi som betaler hans lønn inntil 16 dager, ved en eventuell sykemelding. Fra 17. dag overtar Nav.

Hver bruker har sin egen konto i laget. Ved hver utlønning trekkes følgende; Lønn, feriepenger, arbeidsgiveravgift (5,1%), Sykdomsforsikring (ved avløsers sykdom), Yrkesskadeforsikring, ansvarsforsikring, obligatorisk tjenestepensjon, samt administrasjonspåslag.

Mva, 25% blir lagt til hver utlønning.

Årsoppgaven som blir sendt ut i januar året etter, brukes som bilag i regnskapet. Du trenger derfor bare dette ene bilaget. I tillegg sender vi ut medlemsfaktura annen hver måned. Denne kan benyttes til bilag for moms.